Aktywność fizyczna dla seniora – jakie zajęcia przyniosą mu ulgę?

ludzie

Coraz częściej mówi się o łączeniu domów dla osób starszych i tych najmłodszych. Domy międzypokoleniowe gwarantują korzyści obu stronom, przyczyniając się do zwalczania samotności i wzrostu poczucia własnej wartości. Dowiedz się, na jakiej zasadzie działają.

Aktywność fizyczna dla seniora – co wybrać?

Aktywność fizyczna to jeden z najważniejszych aspektów zdrowego stylu życia. We wczesnych etapach życia ma przede wszystkim aspekt rozwojowy; w późniejszych podejmujemy ją z różnych względów, wśród których najczęstszym jest chęć wyrobienia doskonałej sylwetki. W przypadku seniorów najważniejszy jest aspekt zdrowotny, zarówno w kontekście zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Odpowiednie ćwiczenia pomagają osobom starszym nie tylko utrzymać sprawność w codziennym życiu, ale też zwalczać dokuczające im bóle. Ponadto, pobudzają krążenie, wzmacniają układ odpornościowy, który w podeszłym wieku może ulegać osłabieniu i wzmacniają mięśnie.

Nie należy również zapominać o nastroju, który ulega znacznej poprawie dzięki uwalnianiu endorfin podczas wysiłku fizycznego. Warto jednak pamiętać, że w przypadku osób starszych należy znacznie zawęzić wachlarz sportów ze względu na ograniczone możliwości ruchowe i wysiłkowe wielu uczestników takich zajęć. Idealne ćwiczenia dla seniorów pozwalają na uprawianie sportu bez jakichkolwiek zagrożeń związanych z nadwyrężeniem mięśni czy innymi nieprzyjemnymi konsekwencjami. Jakie sprawdzą się najlepiej? Możliwości jest dużo, zaczynając od zwyczajnej gimnastyki. Poniżej przeczytasz charakterystyki poszczególnych ćwiczeń odpowiednich dla seniora.

Ćwiczenia izometryczne

pilates

To popularny rodzaj aktywności również wśród młodych osób. Pilates jest uniwersalnym treningiem wzmacniającym mięśnie, opracowanym na początku ubiegłego wieku przez niemieckiego sportowca. Postanowił on połączyć elementy jogi, tai-chi, gimnastyki i baletu, aby stworzyć system ćwiczeń, których istotą jest praca z własnym ciężarem.

Trening pilatesowy jest całkowicie bezpieczny, a przy tym doskonały w rehabilitacji. Jego spokojny charakter sprawia, że często jest on polecany dla seniorów. Ważny jest tutaj również fakt, że pilates wspomaga wzmacnianie mięśni głębokich. To one odpowiadają za odpowiednią postawę ciała. 

Dobry sposób na utrzymanie sprawności i poprawienie krążenia za pośrednictwem nieskomplikowanej aktywności, nie wymagającej zapamiętywania poszczególnych ruchów, ani nadmiernego męczenia się. Istotą ćwiczeń izometrycznych jest napinanie mięśni. W ten sposób wzmacnia się nie tylko je, ale również kości, co jest niezwykle istotne, biorąc pod uwagę fakt, że osoby starsze często cierpią na osteoporozę. Jak wykonywać ćwiczenia tego rodzaju? Wystarczy dokładnie obserwować swoje ciało i liczyć czas, podczas którego jest ono w stanie wytrzymać w skurczu. Wytrzymywanie odpowiedniej ilości czasu w napięciu mięśniowym to podstawa tego rodzaju aktywności.

Pilates

Aktywność tego rodzaju pomaga więc walczyć z bólami kręgosłupa, które często pojawiają się u osób starszych. Czerpanie z różnego rodzaju sportów sprawia, że pilates jest bardzo urozmaicony i na pewno nie znudzi się uczestnikom zajęć. Jednocześnie, nie ryzykują oni kontuzji. Wmieszanie do ćwiczeń pilatesowych większej ilości elementów z jogi będzie doskonałym pomysłem.

Jest to bowiem aktywność, w której priorytetem nie jest tempo i spalanie kilogramów, a wzmacnianie całego ciała w sposób równomierny. Wiele asan, jak na przykład pozycja psa czy wojownika, jest dość łatwych do wykonania, a przy tym pozwala pracować nad wieloma partiami mięśni naraz. Z tego względu jest to znakomite ćwiczenie dla seniora, które nie grozi kontuzjami ani nadmiernym wysiłkiem.

Nordic walking

ludzie

Jazda na rowerze

Uprawiany w odpowiedni sposób, nordic walking to znacznie więcej niż zwykły spacer. Właściwe używanie kijków sprawia, że podczas zwykłego spaceru do pracy angażowana jest większość partii mięśni ciała.

To jednocześnie aktywność, która prowokuje do społecznych interakcji – na tego typu spacery zazwyczaj wybiera się w towarzystwie – a ponadto pozwala na cieszenie się urokami natury. Tego rodzaju sport praktycznie nie generuje żadnego ryzyka kontuzji.

Sport uwielbiany przez większość seniorów. Nie bez przyczyny – przyczynia się do relaksu i umożliwia wzmacnianie swojego zdrowia na świeżym powietrzu. Jeżdżąc na rowerze i ćwicząc można poznawać okolicę i wyznaczać sobie nowe cele. Oczywiście, podczas uprawiania tego sportu, ważna jest obecność odpowiednio wytyczonych ścieżek i komfortowy, ale też zapewniający bezpieczeństwo sprzęt. 

Zwłaszcza w przypadku seniora, który jest szczególnie narażony na ryzyko kontuzji, ważne jest stosowanie kasku i ochronnych nakolanników czy nałokietników. Należy również zwrócić uwagę na dobór sprzętu – nie powinien nadwyrężać kręgosłupa. Często osoby starsze wybierają modele holenderskie, pozwalające na jazdę w pozycji wyprostowanej, ponieważ zapewnia im ona najwyższy poziom komfortu.

W przypadku seniorów, ćwiczenia fizyczne to równie ważny aspekt utrzymywania ciała w dobrej formie, co dieta. Dzięki nim można zwalczyć otyłość, chroniczne bóle czy nadciśnienie. Nad bezpieczeństwem uczestników zajęć powinien czuwać wyspecjalizowany instruktor.

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email